tisdag 8 mars 2011

Det värsta tänkbara!

Det är precis det som jag fick höra i går hos veterinären.
Caties tid som tävlingshäst är troligen över.

Hon är inte halt, hon har ingen kot eller knäleds inflammation, sånt där som går att fixa till med en spruta och lite vila.
Nix hon har hovbens förbroskning, på båda fram, värst på höger fram på utsidan. Där har det blivit så mycket att hon har lite tryck.
Dessutom har hon viss upplukring i strålbenen.
Detta finns det absolut inget att göra åt, hon kan inte få e spruta, det går inte att operera och det försvinner inte av vila.
Så summan av detta så finns det inget direkt hopp.
Anders gav henne i spruta i hovleden högerfram eftersom att de samspelar lite med hovbenet.
Catie fick även en Kortison spruta i ryggen eftersom hon blir öm väldigt lätt.

Så nu ska hon först vila tre dagar, sedan blir det longering i en vecka, lång och låg form ska hon gå i. Efter det så ska jag börja rida lite lätt någon vecka, sedan ska jag rida som vanligt så får jag se hur det känns helt enkelt.

Så nu får jag väl inse att min underbara vän, världens finaste underbaraste häst kommer att bli ett avselssto. Som tio år, hon är hur pigg och fin som helst. Men troligen kommer det vara obehagligt för henne att hoppa.

Vi fick även en grej till som vi skulle göra, vi ska lägga på några special sulor som ska ge väldigt bra svikt. Så det kan man ju hoppas på.

Tänk om hon haft detta problem jätte länge så det är därför hon får ont i rygg och kotor och knä. Vi har ju aldrig röntgat hennes strålben och hovben.

Jävla skit säger jag!!!
Ingen kul födelsedag alls!

Aja under kvällen så kom Jonas i alla fall, han piggar ju alltid upp! Fick jätte fina presenter av honom! :)
Ska får en ansiktsbehandling på Ren Hud, sedan ska vi på en underbar middag hos Bar-B-Ko.
Råge på allt så hade han fixat en massa visitkort till mig som jag tyckte var jäätte fina, Jonas var inte så nöjd. Så tittade jag på baksidan och där stod camillagustavsson.com
Han har gjort en hemsida till mig!! Den är SÅ fin! Kunde inte fått något finare vill jag lova!
Tack igen älskling! :)

Så gå in där och kika :) Jag kommer att bloga mer om hästarna där nu än här!
Har en del grejer som ska fixas och ändras på den.

Så nu ska jag in på sidan och skriva om hur mitt hästliv har gått till i dag.

3 kommentarer:

Lollan sa...

Verkligen tråkigt att höra om Catie... <3 Men det är tur hon har dig som älskar henne =) Vilken härlig Jonas du har som tänker på detaljer så att säga... Kram på dig!!

Sofie sa...

Usch vad tråkigt! Kalle hade också hovbroskförbening, dock hade han inget problem med det, men det är tydligen ovanligt att de inte har det. Har du kollat ärftligheten? Inte så kul om avkommorna får det också...
Tycker verkligen synd om er!

Sandra sa...

Nej vad tråkigt :(:( n häst vi hade under en period hade också det men hade inga problem alls, dock gick den med sulor fram med något stötgrej i. Så synd på en så fin häst.. Jag blir ledsen för din skull Camilla. Massa kramar!